Amazon

maandag 14 januari 2013

Start
P1800
Amazon
164
Jaguar 340

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolg van "Love & Marriage" ( zie onder knop 164)

 

 

Op een van onze vele tochten kwamen we ook in Voorthuizen op kraamvisite bij een oud-klasgenoot van mijn vriendin ( nu dus vrouw ). Het gesprek ging uiteraard ook over de 164 en mijn wens om nog eens een Amazon aan te schaffen. Hij vertelde me dat zijn buren, een ouder echtpaar op een boerderij, een 4-deurs Amazon waarschijnlijk te koop zouden hebben. De vrouw had deze auto uit 1966 van haar vader geërfd. Er was amper mee gereden door haar vader, maar de voorschermen waren iets roestig en daarom zou de Amazon door een garage in Stroe worden opgeknapt voor een bepaalde prijs. Nadat de voorschermen eraf waren gehaald, bleken de binnenschermen van boven rot te zijn. De prijs werd zo hoog dat van opknappen werd afgezien. Binnen een week stond ik op de stoep om te vragen of de Amazon werkelijk te koop was. Nee dus, een neef die net z’n rijbewijs had gehaald wilde hem (haar?) waarschijnlijk kopen. Ik moest over twee weken nog maar eens terug komen, dan wisten ze meer. Ik mocht de Amazon wel in Stroe gaan bekijken. Dat was niet tegen een dove gezegd. Een schitterende 4-deurs, antraciet, open dak, rembekrachtiger, mooi in de tactyl, dorpels en wielkastranden keihard, deuren en interieur werkelijk zo goed als nieuw, 58000 echte km. Voorfront en schermen lagen eraf, de binnenschermen waren roestig, maar absoluut niet rot. Bij Toncar had ik wel gezien; dit is een peulenschil. Wat een pracht kar ,deze wilde ik hebben. Gelukkig, die neef zag het niet zitten en voor fl 800,=  was de Amazon van mij. M’n tweede volvo was een feit. Bij een boer in ruste mocht ik haar op de deel opslaan.

 

 

 

 

 

 

Pas in 1989 kwam ik er aan toe om bij de Amazon de binnenschermen te vervangen en de auto volledig over te laten spuiten. Daarna weer 10 jaar de deel op. Ondertussen werd ik leraar in het voortgezet onderwijs. In de winter van ‘98/’99 vertelde een collega dat hij ging trouwen. Ik vertelde dat ik nog wel een mooie Amazon had staan, maar deze nog wel moest opbouwen. Hij kende het model niet, maar wilde met zijn vriendin wel komen kijken. Ze vonden de auto prachtig (hoe kan het ook anders) en wilden haar wel als trouwauto gebruiken. Ik had nu een goede stok achter de deur om de Amazon eindelijk af te maken. Achter de boerderij heb ik een grote garage gebouwd met daarin een vierkoloms hefbrug. De Amazon er op om de onderkant eens goed te bekijken. De benzinetank was doorgeroest en de brandstofleiding zat vol met teer(?). Bij de smid in Oene heb ik een aantal meters 8mm koperleiding gehaald, daarvan een nieuwe brandstofleiding met de hand gebogen en met de originele klemmen onder de auto vastgeschroefd. Een tweedehands tank was gauw gevonden. Ondertussen ben ik ook lid geworden van de V-44. Het remsysteem is compleet vernieuwd, alles uit het VOD, de remklauwen en rembekrachtiger d.m.v. het ruilsysteem. De auto goed in de turtle wax, er moest nog heel veel spuitnevel weggepoetst worden. Daarna de opbouw van lampen, gril, deurgrepen, strips, spiegels enz.. In maart 1999 vond de APK-keuring plaats, alles in één keer goed. Klaar voor de eerste trouwerij van deze Amazon. Na 18 jaar kon ik er eindelijk mee rijden.

 

 

’s Morgens weer eerst naar een bloemenzaak om een mooi bloemstuk op de motorkap te laten maken, daarna m’n collega bij z’n huis opgehaald. De Amazon werd aan alle kanten bewonderd, hoe is het mogelijk, zo oud en dan nog in perfecte staat met maar 58000 km op de teller. Ook bij het huis van de bruidegom werd de auto aan alle kanten bewonderd. Allemaal vragen werden gesteld: “Wat voor auto is dit? Hoe oud is die? Hoelang heb je hem al? Enz. enz.. Wel leuk zo veel belangstelling voor je hobby, die nu pas tot ontplooiing komt. De foto’s werden gemaakt in het park van Kampen. Daarna vooraan in de optocht naar het gemeentehuis, de kerk en de receptiezaal. De trouwzaal was de oude Schepenzaal, volledig in middeleeuwse stijl met harnassen en hellebaarden. De Amazon voor de deur op voor voertuigen gesloten gebied, voor de rode loper. Dat trekt wel volk. Aan het eind van de dag hebben we nog een foto gemaakt bij de molen van Kampen.

 

                             

 

 

Drie jaar later, in de zomer van 2002, had ik met de Amazon de tweede trouwerij. Het was op de eerste dag van de grote vakantie. Maandag avond gaat de telefoon. Aan de lijn is de oud directeur van de basisschool, nu directeur in Emmeloord, 17 jaar geleden vertrokken. Of ik zijn zoon nog kende. Jazeker, dat was zo’n parmantig kereltje in een tuinbroek, zat nog niet op de kleuterschool, ik paste wel eens op hem. Nou die ging de donderdag daarop trouwen. Hij zou gereden worden in een citroën (snoek), maar deze was reeds zo uitgeperst, dat die het niet meer deed en op korte termijn niet meer te repareren was. Hij kon zich vaag herinneren dat ik in het verleden ook met een oldtimer bezig was en de vraag was dus: doet die het, kun je en wil je? 3x ja. Dat was een leuk begin van de vakantie. We spraken af bij het van der Valk motel, van daar zou iemand mij voorrijden naar het ouderlijk huis. Wat een boom van een kerel was hij geworden, beroeps militair, diende in Afghanistan. Ook nu weer volop belangstelling voor de Amazon. Al met al een gezellig weerzien. Na de koffie vertrokken we naar Hattem om de bruid op te halen. Onderweg hebben we even de etiquette door genomen: hij doet voor zijn bruid de deur open en dicht, denk aan de jurk, en ik doe dat voor hem. De mannelijke familie leden en vrienden stonden zich al gauw te vergapen rondom het Automobiel. Ze wilden er even aan zitten en in zitten alsof het de bruid zelf was. Mijn eer werd weer gestreeld. Met het bruidspaar naar Kampen op bezoek bij een zieke opa en oma. Toen we langs de IJssel reden vlogen heel symbolisch enkele zwanen vanuit de uiterwaarden met ons op. Bij een kruising in Kampen werd er door enkele mobilisten getoeterd. “Kijk, weer enkele Amazon liehebbers”, dacht ik. “Hé, kijk uit, je rijdt door rood”, klonk een zware mannenstem van de achterbank. “Oeps, foutje, bedankt, bijna even Apeldoorn bellen”. Voor de rest van die dag ging alles gelukkig goed. In Zwolle zijn er bij de sluizen foto’s gemaakt. Volgens de fotograaf is de Amazon fotogeniek. Bij het gemeentehuis stonden meerdere bruidsparen met hun auto te wachten, maar dan ben ik blij, dat ik volvo rijd. Na de huwelijksplechtigheid heb ik het dak open geschoven, zodat het bruidspaar letterlijk uit het dak kon gaan. Zo zijn we langzaam weggereden, op naar de receptie in een restaurant aan de IJssel. Die dag heb ik meer dan 150 km gereden, maar ben dan weer een leuke herinnering rijker.

 

 

 

De laatste trouwerij die ik gereden heb, was afgelopen zomer in juni, weer een collega uit Kampen. Zijn verloofde is een zus van mijn oudste dochters vriendin. De een zegt:”Mijn zus gaat trouwen, de ander zegt:”Wat leuk, mijn vader heeft een trouwauto”. De Amazon viel volledig in de smaak en opnieuw werd een tijdschema doorgenomen. ’s Morgens eerst naar het huis van m’n collega, waar een bevriende bloemist twee grote boeketten op de Amazon bevestigde. Eén weer op de motorkap, de ander met een grote strik op de achterklep, waar ik inmiddels een kofferrek heb gemonteerd met daarop een oude koffer die nog van mijn moeder is geweest. Met zoveel bloemenpracht was de Amazon nog nooit eerder versierd, als bruid zou je er jaloers op worden. Ook nu was de zon weer volop van de partij en konden we met deze ’praalwagen’ de bruid ophalen. Veel bewonderende blikken, vragen en opmerkingen vielen de Amazon weer te beurt en na de koffie gingen we foto’s maken in het park van Kampen. Omdat de Schepenzaal werd gerestaureerd, vond de trouwplechtigheid plaats in de zaal van de Broederpoort. Daarna een kerkdienst in de Bovenkerk. Alle volgauto’s moesten betaald parkeren in de vakken, maar de Amazon heb ik op de stoep voor de hoofdingang van de kerk geparkeerd. Weer volop belangstelling van voorbijgangers en zelfs de parkeerwachters knepen een oogje dicht. Na de dienst zijn we in een lange colonne naar Nunspeet gereden waar de receptie gehouden werd. Een prachtige, zonnige dag met in de verte donkere wolken. Toen ik ’s avonds de Amazon de garage in reed, vielen de eerste druppels naar beneden, een plensbui volgde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Start | P1800 | Amazon | 164 | Jaguar 340

Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 02/24/10